Duurzaamheid

Voiture électrique

Een groen wagenpark voor een goed imago

Er zijn tal van manieren waarop je als ondernemer wat extra voor de samenleving kunt doen. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is de laatste jaren dan ook een hot topic, waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Bedrijven kunnen op die manier wat betekenen voor de wereld om hen heen terwijl ook het imago van het betreffende bedrijf daar baat bij heeft. In het verlengde daarvan kijken bedrijven ook steeds vaker naar het groene gehalte van hun wagenpark. Vaak blijkt er flink wat verbetering mogelijk te zijn op het gebied van duurzaamheid en zuinigheid. Dat de uitstraling van het bedrijf daar ook mee vooruitgaat is natuurlijk mooi meegenomen.

Financieel voordeel met zuinige auto’s

Naast de imagokwestie speelt voor veel bedrijven ook het financiële aspect een rol bij het kiezen voor groenere auto’s. Het levert immers een enorme besparing op de brandstofkosten op en geeft bovendien aan dat er geen geld wordt verspild bij de onderneming in kwestie. Ook zijn er verschillende voordelen op het vlak van de bijtelling die financieel interessant zijn voor zowel werkgever als werknemer. Zo wordt er over elektrische auto’s die voor 31 december 2013 zijn aangeschaft geen bijtelling betaald. Ook het tarief van 4% waar deze auto’s na die datum in vallen is gunstig ten opzichte van de andere categorieën van bijvoorbeeld 14% of 20%.

Vooruitstrevend en vernieuwend

Het kiezen voor elektrische auto’s kan met name interessant zijn voor bedrijven die werkzaam zijn in sectoren waar innovatie een belangrijke rol speelt. Wanneer men op bezoek gaat bij klanten maakt een elektrische auto immers een betere indruk dan een oude, vervuilende diesel. De werknemers hoeven zich daarbij geen zorgen te maken over het rijcomfort, want dat is de laatste jaren flink vooruitgegaan. Merken als BMW, Mercedes en Audi hebben al verschillende modellen op de markt gebracht die garant staan voor een comfortabele rijervaring en die ontwikkeling is steeds breder zichtbaar.